(strana 04)

Původ zla (3.část)


Bůh ve své moudrosti dopustil, aby satan pokračoval ve svém díle, až nespokojenost přerostla v otevřenou vzpouru. Bylo třeba, aby satan plně rozvinul své plány, aby všichni mohli poznat jejich podstatu a skutečné záměry. Lucifer zaujímal jako pomazaný cherubín vysoké postavení. Nebeské bytosti ho milovaly a on měl na ně velký vliv. Boží vláda zahrnovala nejen obyvatele nebes, ale také všechny světy, které Bůh stvořil. Satan doufal, že podaří-li se mu vtáhnout do vzpoury anděly, podaří se mu to i v případě ostatních stvořených bytostí. S mimořádnou obratností představoval problém ze svého hlediska, snažil se dosáhnout svého cíle lstí a sofistikou. Vyvinul velké úsilí, aby druhé oklamal. Získal velký náskok tím, že používal podvod a klam. Ani věrní andělé nedokázali prohlédnout jeho povahu a rozeznat, kam jeho působení směřuje.

Satan dostal tak vysoké pocty a své jednání tak zahalil tajemstvím, že pro anděly bylo velmi těžké odhalit pravou podstatu jeho vlivu. Pokud se hřích plně nerozvinul, nevypadal tak zlý, jaký ve skutečnosti je. Do té doby se v Božím vesmíru hřích nevyskytl a bezhříšné bytosti neměly ponětí o jeho podstatě a zhoubnosti. Nemohly vědět, jak strašné následky bude mít odmítnutí Božího zákona. Satan zpočátku maskoval své působení zdánlivou věrností Bohu. Tvrdil, že chce hájit Boží čest, stálost jeho vlády a dobro všech obyvatel nebes. GC 498 Rozdmýchával mezi svými podřízenými anděly nespokojenost, ale obratně vzbuzoval dojem, že chce nespokojenost odstranit. Když požadoval, aby Bůh změnil nařízení a zákony své vlády, dělal to pod záminkou, že tyto změny jsou nutné pro zachování jednoty v nebi.

Bůh mohl při jednání s hříchem uplatnit pouze spravedlnost a pravdu. Satan mohl používat také prostředky, které Bůh používat nemůže - lichocení a lež. Snažil se zfalšovat Boží slovo a nesprávně vykládat andělům záměry Boží vlády. Tvrdil, že Bůh není spravedlivý, když pro obyvatele nebes vydává zákony a nařízení, a že vyžadováním podřízenosti a poslušnosti stvořených bytostí se chce sám vyvýšit. Proto bylo třeba jasně ukázat obyvatelům nebes i všech světů, že Boží vláda je spravedlivá a jeho zákon dokonalý. Satan vzbudil zdání, že se pokouší hájit dobro vesmíru. Proto budou muset všichni pochopit, jaká je jeho skutečná povaha a oč mu jde. Musel dostat čas, aby se sám projevil svým zlým působením.

Rozkol, který vyvolal v nebi svým jednáním, svaloval satan na Boží zákon a vládu. Prohlašoval, že všechno zlo je výsledkem Boží vlády. Tvrdil, že chce zlepšit Hospodinovy řády. Proto bylo třeba, aby ukázal podstatu svých požadavků a předvedl, jak budou změny Božího zákona, které navrhoval, působit. Odsoudit ho budou muset jeho vlastní činy. Satan od počátku tvrdil, že nevyvolává vzpouru. Podvodník se bude muset odhalit před celým vesmírem.

I když Boží nekonečná moudrost rozhodla, že nemůže déle zůstat v nebi, nebyl satan zahuben. Protože Bůh přijímá jen službu z lásky, musí oddanost stvořených bytostí vycházet z přesvědčení, že Bůh je spravedlivý a laskavý. Obyvatelé nebes a ostatních světů nebyli připraveni pochopit podstatu zla a jeho důsledky a nemohli by zničení satana chápat jako projev Boží spravedlnosti a milosti. GC 499 Kdyby byl satan okamžitě zničen, sloužili by Bohu spíše ze strachu než z lásky. Vliv původce zla by nebyl plně odstraněn, nebyl by úplně vymýcen ani duch vzpoury. Bylo třeba nechat zlo dozrát. Pro věčné dobro celého vesmíru musí satan plněji rozvinout své myšlenky, aby všechny stvořené bytosti mohly poznat skutečnou podstatu jeho vzpoury proti Boží vládě a aby Boží spravedlnost a milost, i neměnnost Božího zákona byly obhájeny jednou provždy.

Satanova vzpoura měla být pro celý vesmír poučením pro všechny budoucí věky, stálým svědectvím o podstatě hříchu a o jeho strašných následcích. Působení satanových myšlenek a jejich následky na lidi i anděly ukáže, jaké plody přináší vzpoura proti Boží autoritě. Dosvědčí, že prospěch všech stvořených bytostí zajišťuje Boží vláda a Boží zákon. Tak se dějiny tohoto strašného pokusu o vzpouru stanou pro všechny stvořené bytosti trvalým varováním, které je uchrání, aby nepodlehly lžím o podstatě zla, budou je chránit, aby se nedopustily zla a nemusely nést následky.

(Úryvek z knihy E.G.Whiteová: Velký spor věků, 263.264)
Původ zla (4.část)


Až do konce sporu v nebi se velký uchvatitel nepřestával ospravedlňovat. Když Bůh oznámil, že musí být se všemi svými příznivci z nebe vyhnán, vůdce vzbouřenců otevřeně prohlásil, že pohrdá zákonem Stvořitele. Znovu opakoval své tvrzení, že andělé nepotřebují žádný dozor, že mají mít svobodu jednat podle své vůle, která je povede vždy správně. Odsoudil Boží nařízení jako omezování svobody a prohlásil, že chtěl dosáhnout zrušení zákona, aby obyvatele nebes zbavil tohoto omezení a aby mohli dosáhnout vyššího a vznešenějšího stupně bytí.

Satan a jeho přívrženci jednomyslně svalovali odpovědnost za svou vzpouru na Krista a prohlašovali, že kdyby je nenapomínal, že by se nikdy nevzbouřili. GC 500 Protože původce vzpoury a všichni jeho přívrženci umíněně a vyzývavě trvali na svém postoji, neúspěšně se pokusili svrhnout Boží vládu a přitom rouhavě tvrdili, že jsou oběťmi nespravedlivého útlaku, byli nakonec z nebe vyhnáni.

Stejný postoj, který způsobil vzpouru v nebi, dodnes podněcuje odpor vůči Bohu na zemi. Satan jedná s lidmi podobně, jako jednal s anděly. Jeho myšlenky nyní ovládají lidi, kteří odmítají Boha. Tito lidé se podobně jako satan pokoušejí odstranit omezení Božího zákona a slibují jiným, že přestupováním Božích požadavků získají svobodu. Jestliže jim někdo hřích vytkne, vyvolá to v nich nenávist a odpor. Když Boží varovná poselství zasáhnou jejich svědomí, svádí je satan, aby se obhajovali a snažili se získat pro své jednání podporu druhých. Místo aby napravili své chyby, projevují odpor vůči tomu, kdo je pokáral, jako by byl jedinou příčinou všech nesnází. Od doby spravedlivého ábela až podnes se projevuje stejný odpor proti těm, kdo se opovažují vytknout jiným jejich hřích.

Satan svádí lidi k hříchu také tím, že jim falešně představuje Boha, jak to dělal v nebi, když označoval Boha za přísného a panovačného. A když se mu to podařilo, tvrdil, že příčinou pádu člověka do hříchu jsou nespravedlivé Boží požadavky, právě tak jako zapříčinily jeho vzpouru.

Věčný Bůh však zjevuje svou povahu, sám o sobě říká, že je „Hospodin, Hospodin, Bůh silný, lítostivý a milostivý, dlouhočekající a hojný v milosrdenství a pravdě, milosrdenství čině tisícům, odpouštěje nepravost a přestoupení i hřích, a kterýž nikoli neospravedlňuje vinného“ (2 M 34,6.7).

Vyhnáním satana z nebe Bůh projevil svou spravedlnost a uchoval čest své vlády. Když se však dopustil hříchu člověk, protože podlehl lži odpadlého knížete andělů, Bůh prokázal svou lásku tím, že dal svého jednorozeného Syna, aby zemřel za lidstvo, které padlo do hříchu. V nabídce záchrany člověka se projevil Boží charakter. GC 501 Kristův kříž dokazuje celému vesmíru, že Bůh není odpovědný za to, že se Lucifer vydal cestou zla.

Skutečná povaha původce zla se naplno odhalila během zápasu mezi ním a Pánem Ježíšem v době, kdy Spasitel žil na této zemi. Nic nemohlo satana tak účinně připravit o sympatie andělů a celého věrného vesmíru jako jeho krutý boj proti Vykupiteli světa. Rouhavá žádost, aby se mu Kristus poklonil, jeho troufalost, když vynesl Krista na vrchol vysoké hory a na střechu svatyně, jeho zákeřný návrh, aby Kristus skočil dolů, neutuchající zloba, se kterou ho pronásledoval z místa na místo a podněcoval kněze a lid, aby odmítli Kristovu lásku a aby nakonec volali: „Ukřižuj ho! Ukřižuj ho!“ - to všechno vzbuzovalo údiv a odpor vesmíru.

To satan naváděl tehdejší svět, aby odmítl Krista. Kníže zla vynaložil všechnu svou moc a prohnanost, aby Pána Ježíše zničil. Věděl totiž, že milosrdenství a láska Spasitele, jeho soucit a dobrota ukazovaly světu, jaký Bůh je. Satan se snažil popírat všechno, co Boží Syn řekl, a použil lidi jako své nástroje, aby život Spasitele naplnil utrpením a zármutkem. Lež a překrucování, jimiž se snažil mařit dílo Ježíše Krista, nenávist projevovaná neposlušnými lidmi, kruté obžaloby Spasitele, jehož život byl nedostižným příkladem služby lásky, to vše vycházelo z hluboko zakořeněné pomstychtivosti. Dlouho zadržovaný oheň závisti a zloby, nenávisti a pomsty se proti Božímu Synu naplno projevil na Golgotě, celé nebe to sledovalo v němé hrůze.

(Úryvek z knihy E.G.Whiteová: Velký spor věků, 265.266)


Původ zla (5.část)

Když byla přinesena velká oběť a Kristus vystoupil na nebesa, odmítl přijmout uctívání andělů, dokud nepředloží Otci prosbu: „Otče, kteréž jsi mi dal, chciť, kdež jsem já, aby i oni byli se mnou.“ (J 17,24) GC 502 Tehdy zazněla s nevýslovnou láskou a mocí z Otcova trůnu odpověď: „A klanějte se jemu všickni andělé Boží.“ (Žd 1,6) Na Pánu Ježíši nezůstala jediná poskvrna. Když skončilo jeho ponížení, když přinesl svou oběť, bylo mu dáno jméno nad každé jiné jméno.

Teď už bylo jasné, že satan nemá pro své provinění žádnou omluvu. Odhalil svou pravou povahu lháře a vraha. Ukázalo se, že by stejného ducha, který ovládal lidi pod jeho mocí, projevil sám také v nebi, kdyby mu bylo dovoleno vládnout obyvatelům nebe. Tvrdil, že přestoupení Božího zákona přinese svobodu a vyšší úroveň života, ukázalo se však, že přináší jen otroctví a zkázu.

Satanova lživá obvinění Božího charakteru a vlády se ukázala v pravém světle. Satan obvinil Boha, že vyžaduje od stvořených bytostí poslušnost a podřízenost jen proto, aby se sám vyvyšoval; prohlásil, že Stvořitel vyžaduje od všech sebezapírání, sám však žádné oběti nepřináší. Ukázalo se, že Vládce vesmíru přinesl pro spásu lidstva, které padlo do hříchu, největší oběť, jakou může láska přinést, „v Kristu smířuje svět s sebou“ (2 K 5,19). Prokázalo se také, že Lucifer svou touhou po poctách a vládě otevřel dveře pro vstup hříchu, kdežto Kristus se pokořil a byl poslušný až do smrti, aby hřích zničil.

Bůh projevil svůj odpor ke vzpouře. Celé nebe pochopilo, že se v odsouzení satana a v záchraně člověka projevila Boží spravedlnost. Lucifer tvrdil, že je-li Boží zákon neměnný a trest nevyhnutelný, musí být každý přestupník navždy vyloučen z Boží přízně. Prohlašoval, že hříšné lidstvo nemůže být vykoupeno, a je proto jeho právoplatnou kořistí. Kristova smrt však byla důkazem svědčícím pro člověka, který nelze vyvrátit. GC 503 Trest vyžadovaný zákonem padl na toho, který je roven Bohu, a člověk může přijmout Kristovu spravedlnost a životem pokání a pokory zvítězit nad mocí satana, podobně jako zvítězil Boží Syn. Tak Bůh zůstal spravedlivý a současně ospravedlňuje všechny, kdo věří v Ježíše Krista.

(Úryvek z knihy E.G.Whiteová: Velký spor věků, 266.267)
Původ zla (6.část)

Ježíš Kristus však nepřišel na zemi, aby tu trpěl a zemřel jen proto, aby zachránil člověka. Přišel také, aby „vyvýšil a zvelebil zákon“ (Iz 42,21 ČEP). Nejen aby obyvatelé tohoto světa zákon správně chápali, ale aby dokázal všem světům ve vesmíru, že Boží zákon je nezměnitelný. Kdyby požadavky Božího zákona bylo možné obejít, Boží Syn by nemusel obětovat svůj život jako trest za jeho přestoupení. Smrt Ježíše Krista dokazuje neměnnost zákona. A oběť, k níž Otce a Syna vedla nekonečná láska, aby hříšníci mohli být zachráněni, ukazuje celému vesmíru - a nic jiného to nemohlo ukázat lépe než tento plán vykoupení - že spravedlnost a milosrdenství jsou základem Božího zákona a vlády.

Při konečném soudu se ukáže, že hřích nelze omluvit. Až se Soudce celé země zeptá satana: „Proč ses vzbouřil proti mně a proč jsi mě oloupil o občany mého království?“ nebude původce zla moci uvést žádnou omluvu. Všechna ústa zůstanou zavřena a všechny zástupy vzbouřenců oněmí.

Golgotský kříž hlásá, že zákon je neměnný, a současně pro celý vesmír demonstruje, že mzdou hříchu je smrt. Ve smrtelném zvolání Spasitele „Dokonáno jest“ zazněl satanovi umíráček. Dlouhotrvající velký spor byl tak s konečnou platností rozhodnut a bylo zaručeno konečné odstranění zla. Boží Syn prošel branami smrti, „aby skrze smrt zahladil toho, kterýž má vládařství smrti, to jest ďábla“. (Žd 2,14) Touha po sebepovýšení přivedla Lucifera k prohlášení: „Vstoupím do nebe, nad hvězdy Boha silného vyvýším stolici svou. ... Budu rovný Nejvyššímu.“ Bůh mu odpověděl: „Obrátím tě v popel na zemi. ... Nebude tě na věky.“ (Iz 14,13; Ez 28,18.19) GC 504 Až přijde „den ten … hořící jako pec, v němž budou ... všickni pášící bezbožnost jako strniště. I zažhne je ten den, kterýž přijíti má, praví Hospodin zástupů, tak že neostaví jim ani kořene ani ratolesti“ (Mal 4,1).

Celý vesmír pozná podstatu i následky hříchu. Konečné a dokonalé odstranění hříchu, které by na počátku vzbudilo v andělech strach a zneuctilo by Boha, nyní ospravedlní Boží lásku a upevní jeho čest před všemi bytostmi vesmíru, které s nadšením plní Boží vůli a mají v srdcích Boží zákon. Zlo se už nikdy neobjeví. Boží slovo slibuje: „Nezdvihne druhé rány.“ (Na 1,9) Stvořené bytosti budou ctít Boží zákon, který satan označil za otrocké břemeno, jako zákon svobody. Prošly zkouškou a obstály v ní, nikdy nepřestanou být věrné Bohu, jehož povaha se před nimi plně prokázala jako nezměrná láska a nekonečná moudrost.

(Úryvek z knihy E.G.Whiteová: Velký spor věků, 266.267)

Milost

Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel, když jsme ještě byli hříšní.
(Římanům 5,8)

Kristus nás nemiluje proto, že bychom ho jako první milovali my. Vždyť za nás zemřel, "když jsme ještě byli hříšní" (Ř 5,8). Nejedná s námi, jak bychom zasloužili. Neodsuzuje nás, přestože jsou naše hříchy odsouzeníhodné. Neustále má trpělivost s našimi slabostmi, s naší neznalostí, nevděčností i tvrdohlavostí. Přestože ho často opouštíme, odmítáme naslouchat jeho radám a zanedbáváme jeho slovo, Boží ruka je neustále připravena nám pomáhat.

Milost je Boží přízeň nabízená lidem, kteří si ji nezaslouží. Vždyť jsme ji ani nehledali. Byla poslána, aby vyhledala nás. Bůh se raduje, když nám může darovat svou milost, ne proto, že jsme jí hodni, ale proto, že jsme jí naopak naprosto nehodni. Dělat si nárok na Boží milost můžeme jedině proto, že ji tak velice potřebujeme.

Boží ruka je k nám prostřednictvím Ježíše Krista natažena celý den. Zve hříšné a padlé a nejraději by přijala všechny. Jeho sláva naplno zazáří, když odpouští největšímu hříšníkovi. Vyrve kořist mocnému nepříteli a osvobodí zajatého. Vytáhne hořící dřevo z plamenů. Spustí zlatý řetěz své milosti do největších hloubek lidské bídy a vyzvedne do své přítomnosti ubohého člověka poskvrněného hříchem. (E.G.Whiteová: Služba zdraví - ve šlépějích Velkého Lékaře, 161)

Velký Bože, z celého srdce Ti děkuji za Tvoji milost, kterou mi opakovaně nabízíš a udílíš každý den.

(Úryvek z knihy " ...Bože, prosím Tě o moudrost", S Božím slovem na každý den, ze dne 6. února)
Z lásky k tobě...

Hle, beránek Boží, který snímá hřích světa.
(Jan 1,29)

Nevinný Boží Syn visí na kříži, tělo má od bičování samou ránu. Ruce, které tolikrát žehnaly, jsou přibity na dřevo. Přibité jsou i jeho nohy, které ho neúnavně nosily ve službě lásky. Královská hlava je rozdrásána trnovou korunou a rozechvělé rty chtějí křičet bolestí.

Vše, co vytrpěl - krvavé kapky, co mu stékaly z hlavy, zmučené ruce a nohy, tělo bolavé smrtelným zápasem a nevýslovná duševní trýzeň, když Otec skryl svou tvář - to vše dodnes oslovuje každého člověka.

To pro tebe Syn Boží ochotně nese břemeno vin. Pro tebe vítězí nad smrtí a tím ti otevírá brány ráje. Ten, který ztišil rozbouřené vlny a kráčel po zpěněných vodách jezera, Ježíš, před nímž se chvěli ďáblové a ustupovaly nemoci, který otvíral oči slepým a mrtvým vracel život - umírá na kříži jako dobrovolná oběť z lásky k tobě. Spasitel, který snímá hřích světa, snáší hněv Boží spravedlnosti a pro tebe se stává hříchem. (E.G.Whiteová, Touha věků, 755)





Pane Ježíši, díky za Tvou oběť, kterou jsi přinesl z lásky k nám. Děkuji Ti za to, co jsi pro mne dobrovolně a z lásky udělal, děláš a ještě budeš dělat.

(Úryvek z knihy " ...Bože, prosím Tě o moudrost", S Božím slovem na každý den, ze dne 9. února)


Čin víry

Když Ježíš spatřil, jak tam leží, a poznal, že je už dlouho nemocen, žekl mu: "Chceš být zdráv?" ... Ježíš mu řekl: "Vstaň, vezmi lože své a choď!" A hned byl ten člověk uzdraven; vzal své lože a chodil...
(Jan 5,6.9)

Ježíš nežádá nemocného, aby v něj uvěřil. Jen říká: "Vstaň, vezmi lože své a choď!" Muž jeho slovům uvěřil... Mohl pochybovačně zaváhat a ztratit svou jedinou příležitost. On ale uvěřil Kristovům slovům, jednal podle nich a uzdravil se.

Hřích nás odděluje od Boha. Dělá z nás duševně ochrnuté. Sami nedokážeme žít čistým životem, stejně jako chromý muž nemohl sám chodit. Mnozí si uvědomují svou bezmocnost a touhu žít životem v souladu s Bohem. Snaží se ale marně. Zoufale volají: "Jak ubohý jsem to člověk! Kdo mě vysvobodí z tohoto těla smrti?" (Ř 7,24). Přitom by stačilo, aby tito sklíčení a zápasící lidé zvedli hlavu a spatřili Spasitele. Ten se sklání ke každému člověku, kterého vykoupil svou krví, a vlídně a soucitně mu říká: "Chceš být zdráv?"

Vybízí tě, abys vstal. Nečekej, až pocítíš, že jsi byl uzdraven. Uvěř jeho slovům, a ta se naplní! Odevzdej svou vůli Ježíši. Rozhodni se mu sloužit. Když budeš jednat podle jeho slova, dostaneš sílu. Ať se jedná o jakýkoliv zlozvyk, ať duši i tělo zotročila jakákoliv dlouhodobě neovládnutá vášeň, Kristus tě může a chce osvobodit. Ježíš osvobodí otroka spoutaného jakoukoliv slabostí, neštěstím či okovy hříchu. (E.G.Whiteová, Touha věků, 202.203)

Milý Bože, toužím po Tvém vysvobození. Pomoz mi, abych Ti nejen věřil, ale také i jednal podle Tvých slov a Tvých zaslíbení.

(Úryvek z knihy " ...Bože, prosím Tě o moudrost", S Božím slovem na každý den, ze dne 13. června)

Život bez hranic

Dodejte síly ochablým rukám, pevnosti kolenům klesajícím. Řekněte nerozhodným srdcím" "Buďte rozhodní, nebojte se! Hle váš Bůh přichází s pomstou, Bůh, který odplácí, vás přijde spasit." Tehdy se otevřou oči slepých a otevřou se uši hluchých. Tehdy kulhavý poskočí jako jelen a jazyk němého bude plesat. Na poušti vytrysknou vody, potoky na pustině.
(Izajáš 35,3-6)

Užitečnost člověka, který nemyslí jen na sebe, dovolí Duchu svatému, aby působil na jeho srdce, a svůj život svěřuje Bohu, nemá hranice. Všichni, kteří zasvětí službě Bohu své tělo, duši i ducha, budou stále znovu obdarováváni novými tělesnými, duševními i duchovními silami. Jsou pro ně otevřeny nevyčerpatelné zásoby nebe. Kristus jim dává svého Ducha i život a působí v jejich myslích a v srdcích lidí tou největší mocí. Díky milosti, kterou jsme dostali, můžeme dosáhnout vítězství, o kterém jsme si ,mysleli, že ho kvůli naším nesprávným názorům a představám i kvůli našim povahovým nedostatkům a malé víře nikdy nezískáme.

Každý, kdo se zcela odevzdá do služby Bohu a nic si nenechá pro sebe, dostane sílu k dosažení neuvěřitelných vítězství. Bůh pro něj vykoná velké věci. Díky Božímu působení zakusí už nyní naplnění zaslíbení, která jsou určena pro věčnost. (E.G.Whiteová: Služba zdraví - ve šlépějích Velkého Lékaře, 159.160)

Všemocný Bože, život s Tebou je život bez hranic. Stačí se Ti úplně odevzdat. Chci to udělat i dnes.

(Úryvek z knihy " ...Bože, prosím Tě o moudrost", S Božím slovem na každý den, ze dne 13. února)



nahoru

(strana 04)

Strana 01 02 03 04 05



hlavní strana: Studánka - pramínek naděje